5 oktober 2008

The quest for information

Toen ik voor de vierde keer op rij identiek dezelfe biografie las als op al de vorige sites (en bronvermelding ik blijkbaar toch nog niet helemaal ingeburgerd...) begon ik toch te twijfelen.
Was het dan toch waar, wat ze altijd zeiden? ik vond het moeilijk te geloven maar ik moest wel.
Internet heeft niet alle antwoorden!

Elke website die een artikel of een pagina heeft over Elsschot lijkt wel door dezelfde persoon gemaakt te zijn. Keer op keer dezelfde citaten, dezelfde verwijzingen, dezelfde géniale bedenkingen over de relatie tussen de personages en bestaande personen uit de Ridder's omgeving.

Aangezien ik vastbesloten ben hier een waar pareltje
af te leveren ging ik dan maar de analoge toer op.

Het eerste dat mij opviel was de verhouding tussen de hoeveelheid die Willem Elsschot geproduceerd heeft in zijn toch 57 jaar lange carrière als schrijver (800 pagina's) tegenover de hoeveelheid die daarna over hem en over zijn werken is geschreven.
(ik kon thuis al een kleine vierhonderd pagina's over Elsschot vinden en zelfs in de plaatselijke bibliotheek van het 'Dorp' waar ik woon vond ik 2 keer zoveel over als van Elsschot.)

om even te illustreren hoe weinig 800 pagina's is : James Joyce schreef zelden een boek van minder dan 7OO pagina's (Ulysses telt er bijna 900, maar ik geloof toch nog steeds niet dat iemand hem ooit heeft uitgelezen); Of we kunnen misschien het oeuvre van Elsschot eens naast dat van zijn correspondentievriend Louis Paul Boon leggen, hij slaagde erin om in een periode van 35 jaar ongeveer 30 000 pagina's bij elkaar te schrijven!

na een klein rekensommetje brengt ons dat op gemiddeld 0,04 pagina's per dag voor Elsschot (en dan rond ik nog vriendelijk af!) tegenover een gemiddelde van 2,4 voor Boon.
kwantitatief was Boon 60 maal productiever dan Elsschot.

En nu ben ik helemaal geboeid!
Hoe kan iemand die zo weinig geschreven heeft zo lang zoveel stof doen opwaaien? Wat heeft Elsschot dat hem onderscheid?


Maar als het toch een troost mag zijn, Boon eindigde in de verkiezing van grootste Belg op de 22ste plaats... 27 plaatsen voor Elsschot.
Jammer genoeg moest Louis Paul Boon toch nog zijn meerdere erkennen in mensen als Kim Clijsters, Eddy Merckx, Toots Thielemans en Koning Bouwdewijn...

(De commentaar over de websites is van toepassing op alle websites behalve die van het W.E.G. en die van de DBNL, maar een mens wil meer niet waar? ;))

Geen opmerkingen: